Æstetik. Funktion. Pris.
Det var de vigtigste bedømmelseskriterier i designkonkurrencen for en ny kyst-til-kyst forbindelse i det sydlige Kina. Forbindelsen, der skal forbinde byerne Shenzhen og Zhongshan i Guandong-provinsen, bliver 24 kilometer lang og vil bestå af to kunstige øer, to broer og verdens bredeste sænketunnel.
Den vil have fire kørebaner i hver retning og en kapacitet på 90.000 biler om dagen.
En klassisk kinesisk drage gav inspiration til udformningen af forbindelsen, som vil være et markant vartegn for hele regionen og skabe en mere direkte forbindelse mellem den vestlige og østlige del af floden.Arkitekt Poul Ove Jensen og regional vice president Lars Hauge fortæller om det spektakulære design af ShenZhong-forbindelsen. Illustrationer: DISSING + WEITLING architecture
Guangdong er blandt Kinas rigeste provinser. Ud over landbrug og marine produkter bygger provinsens stærke økonomi i høj grad på lette og tunge industrier, og et omfattende løft af infrastrukturen er nødvendigt for at understøtte fortsat vækst.
“Den øgede urbanisering stiller høje krav til infrastrukturløsninger, hvor funktionalitet, bæredygtighed og æstetik går hånd i hånd,” siger Lars Hauge, regional vice president, COWI.
Designet af ShenZhong-forbindelsen vandt konkurrence takket være høj teknisk kvalitet og æstetisk fremtoning.
Juryens motivation:
“Konceptet anvender en avanceret designfilosofi. Det overordnede design er storslået, elegant og præcist.”PLACERING:
Guangdong-provinsen, Kina
PERIODE:
2015 - igangværende
KUNDE:
The Administration Center of the
ShenZhong Link Project
COWIS YDELSER:
Tina Vejrum
Senior Technical Director
Major Bridges International, Denmark
Tel:
+45 56401216
tve@cowi.com